Pintura

Oriol Pi de Cabanyes: “Gràcies a les exposicions s’han pogut reunir obres inèdites” (vídeo)

Bàrbara Scuderi Vilanova i la Geltrú 08-03-2018 08:42

Oriol Pi de Cabanyes. Eix

PUBLICITAT

Des del passat 21 de febrer es poden visitar a Vilanova i la Geltrú les dues exposicions que recullen part del llegat pictòric d’Alexandre de Cabanyes. L’homenatge merescut en els 140 anys del seu naixement. L’escriptor Oriol Pi de Cabanyes, que al costat de la doctora en Història de l’Art, Esther Alsina, ha comissariat les exposicions, així com ha estat també editor del llibre Alexandre de Cabanyes, 1877-1972 L’últim modernista, ens parla, des de la Masia d’en Cabanyes, del procés del projecte, que clou l’any dedicat al darrer modernista. Un reconeixement de la ciutat al cèlebre pintor, i al mateix temps, un homenatge del pintor, a través de les seves obres, a la ciutat que tan admirava i que va retratar, de mar a muntanya.

L’entorn perpetuat, la mostra que es pot visitar al Centre d’Interpretació del Romanticisme-Masia d’en Cabanyes, “és precisament una selecció d’obres que recullen la passió per l’entorn, que tenia Alexandre, en el sentit més ampli. L’entorn paisatgístic, des de la platja fins als voltants de la Masia, i l’entorn humà de la família, les amistats i altres pintors contemporanis. Era un retratista”. S’hi poden veure les obres que el pintor realitzava des del seu estudi, a la mateixa Masia, d’un espai proper i familiar, que apareix a través del seu pinzell com un reflex natural del seu temps.

La segona exposició, La captura de l’instant, a la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, recull l’obra antològica que evoca la relació de l’artista amb el Modernisme, i la seva passió per la vida.

Per la seva banda, el llibre ens apropa a una particular biografia, a una acurada projecció de Cabanyes en el seu temps i a l’obra artística del pintor, a través de diferents escrits. La trajectòria personal de l’artista, de Francesc X. Puig Rovira; Alexandre Cabanyes i el Modernisme, de Francesc Fontbona; Cabanyes i les societats d’artistes, d’Esther Alsina; i finalment, El pintor Cabanyes: l’homenot i (el seu) temps per Oriol Pi de Cabanyes.

L’homenot, és un Alexandre de Cabanyes, “devot modern de l’esperit del romanticisme”, afirma Oriol Pi de Cabanyes; l’home que escoltava Beethoven i que afirmava que “un home es fa vell quan abandona el seu ideal”. Fidel doncs, al seu esperit d’observador inquiet, el darrer modernista, va viure durant 95 anys en el privilegiat entorn de la seva ciutat. De baix a mar fins a la muntanya. I és que, del París de l’art nouveau i de la Barcelona dels Quatre Gats, Alexandre de Cabanyes va escollir Vilanova i la Geltrú per a viure-la i esdevenir un cronista del seu paisatge i de l’activitat de la ciutat. Les seves marines “són expressió d’agitacions i placideses”, de l’activitat del món mariner, de les platges i sobretot “de la llibertat de la mar”. Era un home lliure, amant del seu romàntic idealisme, i que tot i la seva vinculació al del seu temps, pertanyia “a un no temps”, que el va mantenir impermeable als moviments d’avantguarda, aprofundint sempre en la seva pròpia tècnica i sobretot, lliure de referències, aplegant una obra capaç de sobreviure a tots els temps. Una obra impregnada de vitalitat, amb nostàlgia i  idealisme.

Un llegat dispers, doncs, ens apropa avui a l’artista i a la seva obra, per primera vegada en dues mostres. “Ha estat un any de dedicació, recerca, documentació i catalogació, que ens ha permès per primera vegada reunir obres inèdites”. Obres que mai s’havien exposat encara, i que gràcies a les entitats i col·leccionistes particulars, la implicació i el treball conjunt de l’Ajuntament, el Consell Comarcal del Garraf i la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, s’exhibeixen avui pel goig d’un públic que podrà descobrir una obra, una època, i la crònica, pinzellada a pinzellada, de gairebé un segle.

PUBLICITAT

Comentaris

PUBLICITAT

PUBLICITAT

GARRAF

ALT PENEDÈS

BAIX PENEDÈS

Catalunya-Mon