Peatges

La implantació de la vinyeta augmentaria un 90% el trànsit de la C-32, segons un estudi

Redacció Vilanova i la Geltrú 20-09-2018 11:32

Garraf i Baix Penedès reclamen a la Generalitat l'eliminació dels peatges de la C-32, la tercera autopista més cara de Catalunya i l'única que no bonifica els residents

PUBLICITAT

El Consell Comarcal del Garraf ha presentat aquest dijous al vespre l'estudi dels efectes dels peatges de l’autopista C-32 a les comarques del Garraf i el Baix Penedès, un informe que ha comptat amb el suport de la Diputació de Barcelona i que vol reforçar la reivindicació territorial per implantar la vinyeta com a alternativa als peatges abusius de l'autopista Pau Casals. L’estudi s'ha presentat davant del secretari de Mobilitat de la Generalitat i ha posat sobre la taula per primer cop els efectes i impactes dels peatges de la C-32 a les economies territorials del Garraf i del Baix Penedès.

Segons l'estudi, la C-32 té una de les tarifes quilomètriques més cares de Catalunya, principalment en el tram del Garraf, entre Castelldefels i Sitges: "la barrera de Vallcarca és la tercera més cara de Catalunya amb 0,58 €/km, únicament per darrera de Túnel del Cadí (1,37 €/km) i Túnels de Vallvidrera (0,72 €/km), mentre que la majoria d’autopistes de pagament tenen tarifes quilomètriques de l’ordre d’entre 0,09- 0,17 €/km". Una de les dades positives de l'informe és l'aposta del territori pel transport públic, precisament perquè la penalització que el peatge suposa pel vehicle privat fan que el Garraf tingui les quotes d’ús del transport públic més altes de tota la regió metropolitana: "Les relacions amb Barcelona tenen una quota modal d’entre un 60%-70% en transport públic en mobilitat ocupacional, molt per sobre de la mitjana d’accés a Barcelona, que es troba entorn al 40-45%".

Els consells comarcals del Garraf i Baix Penedès, així com els alcaldes de Vilanova i Sitges, han insistit aquest dijous en reclamar a la Generalitat l'aplicació inmediata del nou model de gestió de la xarxa viària catalana basat en el model de la vinyeta, que permetria aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a excepció del Túnel de Vallvidrera, que es mantindria com a peatge de congestió d’entrada a Barcelona. La vinyeta implicaria la supressió del peatge tant a l’autopista C-32 com al corredor AP-7 i això representaria en termes econòmics el rescat d’aquelles autopistes que finalitzen la seva concessió més enllà del 2021, entre elles la C-32 sud (2029).

A nivell pràctic, l'estudi sosté que la vinyeta suposarà una redistribució del trànsit actual, ja que l’efecte dissuasiu pel cost del peatge deixaria de condicionar l’elecció de rutes i es traduiria en un traspàs de trànsit entre autopistes i autovies, per exemple del corredor AP-7 cap al corredor C-32 o de l’A-2 cap a l’AP-2.

En aquest sentit alerta que la C-32 sud seria l’autopista que experimentaria un major increment de trànsit de tot Catalunya: "Es preveu que més de la meitat del trànsit de pas entre Barcelona i Tarragona passaria a circular pel corredor litoral de la C-32, incrementant-ne el trànsit en un 90%; i a més es captaria una part important del trànsit circulant per la C-31 amb un doble efecte positiu ja que s’elimina trànsit de pas pels municipis del tram El Vendrell-Vilanova i la Geltrú, i es redueix el trànsit a les costes del Garraf, carretera amb una alta perillositat pel seu traçat sinuós i la falta de vorals".

Precisament per això, la C-32 podria arribar a volums de trànsit de 75.000 vehicles al dia, produint-se congestió que s’accentuaria a les hores punta de les operacions tornada de l’estiu i que faria necessària una ampliació de la capacitat de l’autopista, segons alerta l'estudi.

PUBLICITAT

Comentaris

PUBLICITAT

PUBLICITAT

GARRAF

ALT PENEDÈS

BAIX PENEDÈS

Catalunya-Mon